söndag 8 november 2009

Hurra för alla pappor!!!

Idag är det ju Fars dag och pappan hemma i vårt hem fick paketer och teckningar snyggt upplagda på en liten barnstol, för döttrarna fick för sig att det var hans födesedag..såå grattis pappa! (ler).
Min egen pappa (och svärfar såå klart) får som vanligt trisslotter av oss i Farsdags present för det är ju tanken som räknas (ler) och i år gjorde jag två slipskort som vi stoppade lotterna i...så då fick de även den traditionella Farsdags slipsen.

Såå här blev slipskorten (det gröna fick min pappa och det bruna fick svärfar).
Hur jag gjorde mina kort?? Jo jag började med att göra en stomme i cardstock (mått: 30.5x8cm som jag vek 5.5 cm från ena kanten och 12.5cm från andra kanten.) Sen letade jag fram mönsterpapper som jag tyckte passar till slipsar...ja som ni ser tycker jag att slipsar ska vara brokiga (tyvärr hade jag inga roligare papper i min samling så dessa fick duga). Se till och gör själva mönsterpappret lite större än stommen runt om och lääängre längst ner för att klippa till en slipsspets där.

Här ser ni cardstock stommen...den gick mer i mina färger (ler). Eftersom mönsterpapprena inte hade samma mönster på båda sidorna klistade jag på en bit av samma mönster på baksidan. Detta gav själva slipsspetsen lite mer stadga också.

På framsidan rundade jag till kanten på ovandelen av kortet. Klippte till en "slipsknut" av den del cardstock som blev över när jag gjorde stommen och klistrade på samma mönsterpapper som till slipsen på den. Chalkade kanterna och ritade dit sömnkant.

Innan jag fäste mönsterpappret på stommen satte jag dit tre band som jag fäste mellan stommen och mönsterpappret med dubbelhäftande. Dekorerade med en svart knapp och skrev texten med min dymo. Klipte itu texten och satte bokstäverna en och en för jag tycker det blir lite coolare.´

Fäste den korta biten av stommen (5.5 cm) på ena sidan så det blev en fika att stoppa in lotterna i. Dekorerade med en bit mönsterpapper.

Om en stund ska vi fira våran pappa med blåbärspaj och vispad grädde...mmmums!
Hoppas ni har firat alla pappor i ert liv såå de känner sig lite ompysslade idag.
Ha en fortsatt trevlig söndag
Kraaam C

1 kommentar:

Millas blogg sa...

Tack för din fina kommentar i min blogg och återigen tack för inspirationen! Superfina dessa slipskort och en jättebra beskrivning!

Kram milla