lördag 19 december 2009

Fler ScrappTorgs alster i julig anda

Snart är det jul igen. Barnen jublar för nu är det bara 5 dagar kvar till jul. Jag jublar inte direkt för timmarna och dagarna rääcker inte till...till allt jag ska/vill/måste hinna göra innan julafton men jag måste nog erkänna att snöön utanför gjort det lite roligare o juligare dessa sista dagar såå nu börjar till och med jag läängta till julafton...och alla paketen som jag ska slå in och ge men ocksåå fåå så klart (fniss fniss)

Man glömmer såå lätt att stämplar kan användas till mer än kort. Man kan t ex göra sitt eget paketpapper. På mitt första paket utgick jag ifrån en av mönsterstämplarna som ingår i ett serie om 6 stämplar, ett helt hjärta som man sedan kan stämpla olika mönster på från ArticSister Men jag tyckte att den här mönsterstämplen kändes såå juligt att jag valde att bara använda den, både på paketpappret men även på julklappstagsen

Inspirationen till den här tagen har jag hämtat hos en tag som Yoli gjort. Först gjorde jag den bruna tagen. Färgade in dem med distresser och stämplade Stämpelbodens julbakgrund över hela tagen. Sen embossade jag rutmönster hjärtat med guldembossa (3 i rad uppifrån). Den rosa tagen, är ett reafynd på Panduro som jag klippte till så den blev lite smalare för att man skulle se den bruna tagen lite bättre bakom. Sen chalkade jag kanterna ( i röda toner) på och ritade dit en sömnkant. Stämplade än en gång rutmönster hjärtat, 3 i rad uppifrån och satte även dig God Jul-text med en stämpel ifrån Slöjdetaljer

När jag såg Här finns bara snälla barn stämpeln, tyckte jag att den skulle passa bra och ha på ett julklappspapper för det är ju nu vi vill att barnen ska va lite extra snälla tills jultomten kommer med paket eller hur??Än en gång stämplade jag med röd stämpeldyna på vanligt brunt papper (jag köpte mitt på Ikea) Gjorde två olika paketetiketter – en till en tjej och en till en kille.

Jag började med att göra en bakgrund med en annan av stämplarna som tillhör satsen med hjärtan. Genom att stämpla en rad och sen vända hjärtat upp och ner får man en ganska jämn yta (man måste tänka lite som när man gör pepparkakor och vill ha ut som många pepparkakor som möjlig på den utkavlade degen *ler*). Stämplade med distresser i två nyanser, Fired Brick och Worn Lipstick. Hittade dessa filthjärtan i min samling av bra o ha saker. För att framhäva hjärtat färgade jag bakgrunden med distressen Spiced Marmalade i hjärtats mitt och blingade till det med orange Sticklers lim. Baby-stämplen kommer ifrån Tingtura och luvan kommer ifrån en Penny Black stämpel med tre katter på.Texten Här finns bara snälla barn har jag embossat i rött, klippt och sen chalkade kanterna.

På killkortet färgade jag först in bakgrunden med distress (Antique Linen och Tea Dye) Sen stämplade jag rutmönster hjärtat precis som jag gjorde med det andra hjärtat för att få ett helt mönster över en större yta. Här tyckte jag hjärtat syntes bra trots bakgrunden så jag lät den bara vara som den är. Embossade Snälla barn stämpeln i svart och färgade in med samma distress som jag använde på bakgrunden (Broken China) samt chalkade kanterna.

Ja som ni ser blev den här stämpeln min favorit för här kommer den på ännu ett alster – ett julkort. Jag började med att göra bakgrunden. Jag färga in fotokartong med distress ink (Antique Linen). Sen stämplade jag med grundhjärtat (det hela hjärtat) i stämpeln lite här och var, först med samma färg som jag la på bakgrunden och sen även i Tea Dye. Sen stämplade jag det rutmönstrade hjärtat i en rad tvärs över och i varje hjärta stämplade jag med XL-bokstaven ifrån stämplen S, M, L, XL -stämpeln och till sist stämplade jag dit God Jul( med stämpeln ifrån Slöjddetaljer).Katten i tomteluvan-stämpeln kommer ifrån Penny Black. Den är färglagd med Promarks och dekorerad med Sticklers Frosted LaceMönsterpappret är Vivi Gade Design/Copenhagen 6. Jag har använt båda sidorna för jag gillade papprets båda sidor. Chalkade runt kanterna och sen dekorerade jag med 4 små röda brads (Panduro) och ett natursnöre
*****

Orkade inte skriva egen text idag såå ni får "stå ut" med kopierad bloggtext från ScrappTorget i DT-anda.

Ha det gott i julstressen
Kraam C

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina tags är verkligen så underbara!!
Så läckra i färgerna.

Anneli sa...

Så underbara tags, en av dessa ramlade ner i min brevlåda idag,blev såååå GLAD. Tusen tack söta du..men jag kommer inte öppna paketen förren på julaftonen .
Tusen tack har beundrat dina tags nu har jag en själv :-)))

Nu vill bara önska dig en riktigt mysig julhelg med familjen

Jag önskar dig en riktig God Jul & ett riktigt Gott Nytt År.

Kraaaaam Anneli